fbpx

PERFECTIONISME – Het wordt vaak geassocieerd met het leveren van hoge kwaliteit. Maar eigenlijk is perfectionisme helemaal niet zo leuk. Veel vaker is het een lastige gewoonte die je tegenhoudt bij het bereiken van je doelen!

Perfectionisme maakt het lastig om ergens aan te beginnen.

Want je wilt het meteen helemaal goed doen. Je hebt bijvoorbeeld allerlei plannen en ideeën over hoe je je huis wilt hebben. Geïnspireerd door perfecte plaatsjes van Instagram en Pinterest. Maar vergeleken bij de huidige staat van je huis, zijn die plannen zó groot en zó overweldigend, dat je als het ware verlamd en uiteindelijk helemaal niks doet.

Wachten op het perfecte moment om te beginnen

Of wat ik ook vaak zie bij perfectionisten: wachten op het perfecte moment om te beginnen. Elke keer dat je je mail opent, ervaar je een opgejaagd gevoel. De teller staat inmiddels op 16029. Sommige mails heb je al gelezen, maar daar moest nog iets mee dus om ze niet te vergeten heb je ze weer op ongelezen gezet. En waar is nou die ene mail gebleven, die had je ergens een speciaal mapje voor gemaakt zodat je hem makkelijk kon terugvinden… Je weet dat je iets aan je mailbox moet doen, maar het komt nu niet uit. Je hebt er nu echt geen tijd voor. In de zomervakantie wordt het vast weer wat rustiger, dan ga je er wel eens naar kijken… 

Perfectionisme leidt tot uitstelgedrag en stress

Herken jij dit ook? Ik zelf in ieder geval wel: ik ben een eersteklas uitsteller door perfectionisme. Maar ik leer er steeds beter mee om te gaan.

Hoe laat je dat perfectionisme dan los?

1. Stel je eisen bij. Als je perfectionistisch bent, hou je jezelf aan de hoogste standaard. Ik zeg het wel vaker, maar zeker als je kinderen in huis hebt: leg die lat wat lager. In plaats van de perfect ingerichte woonkamer met dagelijks blinkende oppervlakten, ga je voor de rustiger ogende woonkamer waarvan de vloer in ieder geval zichtbaar is 😉

2. Zet (belachelijk) kleine stappen. Zo klein als nodig is om jezelf in beweging te krijgen. Bijvoorbeeld elke dag de timer zetten op 10 minuten, of zelfs maar 5 minuten, waarin je niks anders doet dan door je oude mails heen gaan: de ‘delete’ knop is je beste vriend.

3. Focus op je vooruitgang. Ik zeg altijd: het gaat om progressie, niet om perfectie. In plaats van te balen dat je vandaag niet je héle keuken hebt kunnen opruimen, kijk je naar die ene la die nu weer open kan en waar alle bestek weer netjes geordend in ligt. Dat heb je toch maar mooi even gedaan. Je bent er nog niet, maar je komt er wel. Morgen is er weer een dag.

Heb jij last van perfectionisme? Hoe ga je daarmee om?

Laat het me weten in de reacties onder dit bericht of via social media.

gratis virtual organizing boost sessie

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opruimen en indelen van je mailbox?

Meld je dan aan voor een gratis en geheel vrijblijvende ‘Organizing Boost’ sessie van 30 minuten. Je ontvangt tijdens deze sessie meteen praktische tips waar je direct mee aan de slag kan. 

Interessant? Deel het via social media!

perfectionisme inbox organizer

Pin It on Pinterest

Share This