fbpx

Járen geleden, toen ik nog in loondienst was, werkte ik op kantoor bij een bedrijf met een ‘clean desk policy’. Aan het einde van je werkdag moest mijn bureau echt leeg zijn. Ik was dus verplicht om alles op te ruimen.

Je kon dit zien als iets irritants; elke keer opnieuw ’s morgens je spullen pakken en aan het einde van de dag weer opruimen wanneer je gewoon snel naar huis wilde. Aan de andere kant, kon je dit opruimen aan het einde van de dag ook zien als onderdeel van een ritueel om de werkdag mee af te sluiten. Je legde letterlijk je werk weg. Dit kleine ritueel van opruimen, stuurde een signaal naar mijn hersenen dat het tijd was om te schakelen. Het signaal om de ‘werkmodus’ uit te zetten. En ’s morgens, wanneer ik alle spullen die ik nodig had weer ging verzamelen, was dat het signaal om de werkmodus weer aan te zetten.

Opruimen als overgangsritueel

Tegenwoordig werk ik als ondernemer vanuit huis. Zoals zovelen van ons, vrijwillig of niet. En thuiswerken kan heerlijk zijn. Maar er is ook een keerzijde wanneer je huis ook je werkplek is: voor je het weet sta je altijd ‘aan’ en vervaagt de grens tussen werk en privé steeds meer. Een manier om een duidelijke afscheiding te maken voor jezelf tussen werktijd en privétijd is het invoeren van een overgangsritueel. En opruimen kan daar een praktisch onderdeel van zijn.

Zet je boeken terug waar ze horen en breng je vuile borden en glazen naar de vaatwasser.

Probeer eens uit of dit bij je past. Aan het einde van je eerstvolgende thuiswerkdag: Sluit je programma’s af, klap je laptop dicht, leg je papieren weg en maak je werkplek vrij. Zet je boeken terug waar ze horen en breng je vuile borden en glazen naar de vaatwasser. Heb je een aparte werktelefoon? Leg hem weg, of laat hem echt op je thuiskantoor liggen. Kortom: zorg ervoor dat je niet continu herinnerd wordt aan je werk.

Start fris en ‘opgeruimd’

Vind je het maar een gedoe, aan het einde van elke werkdag je werkplek opruimen? Is het niet handig omdat je juist ’s avonds ook nog wilt werken? Misschien past één keer per week je werkplek opruimen dan beter bij je. Wanneer je dit elke vrijdag doet, wordt het opruimen van je werkplek een overgangsritueel van je werkweek naar het weekend. Of misschien is het juist prettig om het opruimen een onderdeel van je dagelijkse opstartritueel te maken. Ze zeggen wel eens dat een rustig bureau zorgt voor een rustige geest. Door je bureau op te ruimen voordat je begint, heb je een lekker fris begin van de dag en ga je niet meteen aan de slag in de chaos van de dag ervoor.

Opladen door opruimen

Heb jij als thuiswerker niet de luxe van een eigen werkkamer? Heb je de keukentafel geconfisqueerd of verschans je je dagelijks in de slaapkamer? Dan heb ik deze tip: zorg voor een of twee mooie kratten waar je na het werk gemakkelijk je werkspullen in kunt wegzetten. Zo heb je in een handomdraai je keuken, woon- of slaapkamer weer op orde én deze simpele opruimactie helpt je ook bij het mentaal afsluiten van je werk aan het einde van de dag. Zo kun je weer ontspannen in je huis en jezelf opladen na een dag thuiswerken.

Dit blog is ook te lezen via FEEM magazine.

Interessant? Deel het via social media!

Pin It on Pinterest

Share This